Tuesday, February 23, 2010

Salam Maulidur Rasul

Bersyukur ke hadrat ilahi atas limpah kasih sayangNya kita hari ini masih dikurniakanNya nikmat yang tidak terhitung banyaknya..Nikmat mata untuk melihat kebesaranNya,mulut untuk berbicara perkara yang baik2,telinga untuk mendengar kalimah thoyyibah dan nikmat yang paling besar iaitu nikmat Iman dan Islam dan ku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNya kerana masih membiarkan hambaMu yang 'permanent' ini berpijak dibumiMu dan menghirup O2(oksigen) kepunyaanMu dalam bulan yang penuh dengan berkat ini iaitu Rabiulawal..


Selawat dan salam ke atas rasul junjungan S.A.W.








Ana rasa sahabat2 tentu tahu peristiwa yang berlaku dalam bulan ini..sudah tentu kelahiran kekasih Allah,Muhammad bin Abdullah..


Ana teringat pada seorang ustaz yang mana dalam setiap ceramahnya beliau sering bertanya kepada audiensnya.."Siapa disini cintakan Rasulullah??"...tiada seorangpun yang meletakkan tangannya di bawah.tetapi ada jugak yang teragak-agak untuk mengangkat tangan....
Tapi adakah sekadar menzahirkan rasa sayang kita dengan method/cara tersebut adalah bukti kita sayangkan Rasulullah??






Cuba kita imbas kembali sirah Nabi bagaimana Nabi amat-amat menyayangi umatnya berbeza dengan bagaimana kita mencintai kekasih Allah tersebut..


Ketika Baginda cuba menyampaikan risalah kebenaran di Thaif,Rasulullah S.A.W telah ditentang dengan teruk.Baginda dilempar dengan batu dan dilontarkan dengan kata-kata kesat..Lemparan batu tersebut demikian hebat sehinggakan tubuh baginda berlumuran darah dan bertakung darahnya di dalam kasutnya..Masya Allah..


Dalam perjalanan pulang, Rasulullah saw. menjumpai suatu tempat yang dirasa aman dari gangguan orang-orang jahat tersebut, kemudian beliau berdoa:


'Wahai Tuhanku, kepada Engkaulah aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya upayaku pada pandangan manusia.


Wahai Tuhan Yang Maha Rahim, Engkaulah Tuhannya orang-orang yang lemah dan Engkaulah tuhanku.


Kepada siapa Engkau menyerahkan diriku? Kepada musuh yang akan menerkam aku atau kepada keluarga yang Engkau berikan kepadanya urusanku, tidak ada keberatan bagiku asalkan Engkau tidak marah kepadaku.


Sedangkan afiat-Mu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya muka-Mu yang mulia yang menyinari langit dan menerangi segala yang gelap dan atas-Nyalah teratur segala urusan dunia dan akhirat.


Dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahan-Mu atau dari Engkau turun atasku azab-Mu. Kepada Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau ridha. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau."


Demikian sedihnya doa yang dipanjatkan kepada Allah oleh Nabi saw. sehingga Allah mengutus malaikat Jibril a.s. untuk menemuinya. Setibanya di hadapan Nabi, Jibril a.s. memberi salam seraya berkata,


"Allah mengetahui apa yang telah terjadi padamu dan orang-orang ini. Allah telah memerintahkan malaikat di gunung-gunung untuk menaati perintahmu."


Malaikat Jibril menawarkan untuk meninidih penduduk Tha'if dengan gunung atas kebiadapan mereka...Tetapi tahukah anda apa jawapan Rasulullah kepadanya?
"Walaupun mereka menolak ajaran Islam, saya berharap dengan kehendak Allah, keturunan mereka pada suatu saat nanti akan menyembah Allah dan beribadah kepada-Nya."


Subhanallah betapa sayangnya Rasulullah kepada umatnya..Kita yang mengaku sebagai umatnya harus sentiasa muhasabah diri apa yang telah kita lakukan sebagai umatnya..Adakah kita menghidupkan sunnah baginda?adakah kita menyambung perjuangan Rasulullah menyebarkan syiar Islam??


Bagi sahabat sahabiah seperjuangan, cuba kita bandingkan pengorbanan kita berbanding dengan pengorbanan Rasulullah S.A.W untuk Islam..Jauh panggang dari api...Amatlah menyedihkan apabila segelintir ahli gerakan yang futur(cicir) dari jemaah atas faktor kejatuhan pointer,penat berdakwah(program dan usrah) dan banyak lagi faktor yang ana rasa tidak munasabah untuk dijadikan alasan...Sedangkan itu adalah atas kesalahan kita sendiri bukannya salah jemaah...


Dikesempatan ini, ana ingin mengucapkan Selamat Menyambut Maulidur Rasul bagi seluruh umat Islam dan rakyat malaysia...Bersama kita menghidupkan sunnah-sunnah Rasulullah S.A.W dan hayati perjuangan baginda...Wallahualam
















*8.45 p.m(23/02/2010)

0 Komen Bernas:

 

Kamek Sayang Islam Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template